Vedtægter for Vulcan Riders Association Denmark

§ 1. Formål

Vulcan Riders Association Denmark er en uafhængig sammenslutning af ejere af Kawasaki Vulcan motorcykler. Foreningens formål er at fremme en positiv udvikling af motorcyklismen samt at hjælpe medlemmerne i forskellige MC-spørgsmål. Foreningens hjemmeside er VulcanRiders.dk, hvor der også henvises til sociale medier m.m.

§ 2. Medlemskab

A-Medlem
For at være fuldgyldigt medlem af Vulcan Riders Association Denmark, skal man eje- eller være fast bruger af en indregistreret Kawasaki Vulcan.
Giver ret til at købe foreningens broderede mærker og bære på vest eller jakke.
Medlemsnummer opgives ved køb af mærker.


B-Medlem
Kan være medlemmets partner eller nærmeste familie til medlemmet.
Giver ret til at købe foreningens broderede mærker og bære på vest eller jakke.
Medlemsnummer opgives ved køb af mærker.

Støttemedlem
Ønsker man at være støttemedlem eller overgå til at være støttemedlem, hvis man har solgt sin Kawasaki Vulcan, kan dette lade sig gøre.
Kun foreningens broderede venskabsmærke kan købes og kan bæres på vest eller jakke.
Der oplyses at man er støttemedlem ved køb af mærke.
Dog opfordres forhenværende medlemmer til at man ikke køre med foreningens rygmærker og det runde internationale mærke. Da disse er til foreningens aktive medlemmer.


Æresmedlem
En person, der igennem længere tid på ganske usædvanlig måde har gjort sig fortjent til en sådan påskønnelse, kan udnævnes til Æresmedlem af Vulcan Riders Association Denmark.

  1. Udnævnelse af Æresmedlem kan alene ske ved en ordinær eller ekstraordinær generalforsamling.
  2. Beslutning om udnævnelse af Æresmedlem træffes ved 2/3 stemmeflertal blandt de fremmødte, stemmeberettigede medlemmer. Udnævnelsen forudsætter bestyrelsens enstemmige indstilling og skal optages som særskilt dagsordenpunkt.
    Forslaget kan ikke gøres til genstand for debat på generalforsamlingen.
  3. Æresmedlemmer skal ikke betale kontingent.
  4. Æresmedlemmer kan fratages deres æresmedlemskab af en enig bestyrelse.
  5. Æresmedlemmer kan deltage i alle klubbens aktiviteter.

Ønsker man at blive medlem af foreningen, skal ansøgning sendes skriftligt til bestyrelsen. Bestyrelsen beslutter, om der kan bevilges medlemskab. Et medlem, som ønsker at forlade foreningen, skal meddele dette skriftligt til bestyrelsen.


§ 3. Kontingent

Kontingent for A- og B-medlemmer, samt Støttemedlemmer fastsættes på årsmødet.


§ 4. Regnskabsår

Regnskabsåret og kontingentet følger kalenderåret.


§ 5. Revision

Foreningens virke og regnskab gennemgås årligt af 1 bilagskontrollant, som vælges ved årsmødet for et år ad gangen.

§ 6. Årsmøde

Ordinært årsmøde holdes før udgangen af april måned med følgende dagsorden:

  1. Valg af dirigent
  2. Valg af referent
  3. Fremlæggelse af beretning
  4. Fremlæggelse af revideret regnskab
  5. Indkomne forslag, herunder beslutningsforslag, der overholder § 8
  6. Valg til bestyrelsen:
    - Ulige år: Valg af Præsident, Sekretær og 1 bestyrelsesmedlem
    - Lige år: Valg af Vicepræsident, Kasserer samt 2 bestyrelsesmedlemmer
  7. Valg af 1 bilagskontrollant
  8. Fastsættelse af medlemskontingent for kommende regnskabsår
  9. Eventuelt – der kan ikke tages bindende beslutninger under dette punkt

§ 7. Indkaldelse

Indkaldelse til årsmøde og andre almene møder skal opslås på foreningens medier mindst 30 dage før mødet.


§ 8. Indkomne forslag

Forslag, som ønsket behandlet på årsmødet og andre almene møder, skal for at kunne optages på dagsordenen, være indsendt skriftligt til bestyrelsen senest 20 dage før mødet.


§ 9. Ekstraordinært årsmøde og alment møde

Bestyrelsen kan, når denne finder det påkrævet eller hvis 2/3 af medlemmerne kræver dette, skriftlig indkalde til et ekstraordinært årsmøde eller alment møde. Der skal foreligge en fuldstændig dagsorden, som skal medfølge indkaldelsen.


§ 10. Ændring af vedtægter

Ændring af vedtægterne kan kun ske på årsmødet eller et ekstraordinært årsmøde, og forslag til ændringer skal være bestyrelsen skriftligt i hænde senest 20 dage før mødet. Ændring af vedtægterne kan kun ske med 2/3 flertal af de afgivne stemmer.

§ 11. Stemmeret

Alle fremmødte fuldgyldige A-medlemmer, der har betalt årskontingent, har stemmeret og er valgbare.
B-medlemmer, Støttemedlemmer og Æresmedlemmer har ikke stemmeret og er ikke valgbare.
A-medlemmer som ikke er til stede, men ønsker at opstille/genopstille. Dette vil kunne ske ved skriftlig tilkendegivelse til bestyrelsen.
Stemmeret kan ikke udøves igennem en fuldmagt.

§ 12. Bestyrelse

  1. Foreningens anliggender forvaltes af en bestyrelse, som består af præsident, vicepræsident, kasserer, sekretær og 3 bestyrelsesmedlemmer.
  2. Medlemmer af foreningens bestyrelse skal have adresse i Danmark og være bosiddende i Danmark.
  3. Hvis en siddende præsident ønsker forlængelse, skal 2/3 af de fremmødte stemmeberettigede medlemmer stemme for modkandidaten for at denne er valgt.
  4. Bestyrelsen sammentræder efter indkaldelse af præsidenten, eller af mindst 2 bestyrelsesmedlemmer.
  5. Et bestyrelsesmøde kan foregå digitalt. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst 4 bestyrelsesmedlemmer deltager. Ud af de 4 bestyrelsesmedlemmer skal Præsident eller Vice Præsident være til stede.
    Hvert medlem af bestyrelsen har en stemme. Ved afstemning gælder enkel majoritet. Ved stemmelighed har præsidenten den afgørende stemme.
  6. Skulle et bestyrelsesmedlem få forfald i sin valgperiode, restrukturerer bestyrelsen sig for resten af valgperioden.
    Hvis præsidenten får forfald, indtræder vicepræsidenten som præsident frem til førstkommende årsmøde.
  7. Bestyrelsen udpeger de regionsansvarlige (forkortet RA), bestyrelsen kan udpege et B-medlem som regionsansvarlig.
  8. Der udarbejdes et referat fra hvert bestyrelsesmøde.
  9. Bestyrelsen kan udpege andre funktioner som Facebook ansvarlig, hjemmeside ansvarlig, sponsor ansvarlig, presseansvarlig m.fl. til løsning af praktiske opgaver under ansvar overfor bestyrelsen.

§ 13. Bestyrelsens opgaver

  1. Organisere og lede forening, møder m.v., herunder udarbejdelse af referater
  2. Håndtere foreningens økonomiske anliggender, og lade føre fuldstændigt regnskab samt medlemsregister
  3. Forberede emner, som skal behandles på almene møder
  4. Afgive foreningens beretning ved årsmødet
  5. Administrere foreningens hjemmeside og Facebook-side

§ 14. Medlemsregler

  1. Medlemmer må ikke udlåne medlemskort og medlemsmærker til udenforstående personer
  2. Ved VRA Denmark-arrangementer skal alle VRA Danmark medlemmer bære enten Vulcan-vest - eller ingen vest
  3. Ved VRA Denmarks årlige rally er andre klubber velkomne. Deltagelse af klubber udenfor VROC / VRA er betinget af forhåndsgodkendelse af VRA Denmarks bestyrelse
  4. Deltagere i rallyet har lov til at bære egne mærker, undtagen medlemmer af VRA Denmark, som altid skal bære enten Vulcan-rygmærke - eller intet rygmærke
  5. Medlemmer, der ikke har indbetalt fastlagte årskontingent medio januar måned, kan blive slettet som medlem.
  6. Medlemmer, der bryder mod foreningens regler, eller hvis opførsel skader foreningen eller dennes omdømme, kan af bestyrelsen blive udelukket af foreningen, og vil blive informeret skriftligt med begrundelsen herom.

§ 15. Foreningens opløsning

Beslutning om foreningens opløsning kan kun foretages på et årsmøde, alternativt et ekstra- indkaldt årsmøde, som skal opslås på foreningens hjemmeside senest 30 dage før mødets afholdelse. For at foreningen skal opløses, skal 80% af alle fremmødte stemmeberettigede medlemmer være enige herom. Hvis en sådan enighed opnås, skal der samtidig tages beslutning om, hvordan foreningens eventuelle aktiver skal fordeles.